آموزش بازی پوکر (Texas Hold’em)
بازی پوکر، به خصوص نوع Texas Hold’em که رایجترین نوع آن است، ترکیبی از شانس، مهارت، روانشناسی، و ریاضیات است. هدف اصلی این بازی بردن ژتونهای بازیکنان دیگر با داشتن بهترین دست ورق در showdown (زمانی که ورقها رو میشوند) یا با وادار کردن بقیه به فولد (fold) کردن است.
توجه داشته باشید که شرط بندی غیر قانونی است و هدف از این مطلب فقط سرگرمی است
✕
مفاهیم پایه
- بازیکنان: معمولاً ۲ تا ۱۰ بازیکن.
- ژتون (Chips): واحدهای پولی در بازی که به جای پول نقد استفاده میشوند.
- کارتهای جامعه (Community Cards): پنج کارتی که به صورت عمومی روی میز قرار میگیرند و همه بازیکنان میتوانند از آنها برای ساختن بهترین دست خود استفاده کنند.
- کارتهای سوراخ (Hole Cards): دو کارتی که به صورت پنهانی به هر بازیکن داده میشود و فقط خودش میتواند آنها را ببیند.
- دیلر (Dealer): بازیکنی که مسئول پخش کارتهاست. این موقعیت به صورت دورهای بین بازیکنان میچرخد.
- بلایندها (Blinds): شرطهای اجباری کوچکی که قبل از پخش کارتها توسط دو بازیکن سمت چپ دیلر قرار داده میشوند.
- Small Blind: اولین بازیکن سمت چپ دیلر که معمولاً نصف Big Blind را میگذارد.
- Big Blind: دومین بازیکن سمت چپ دیلر که مبلغ کامل Big Blind را میگذارد.
- پات (Pot): مجموع تمام ژتونهایی که در یک دور شرطبندی توسط بازیکنان گذاشته میشود و برنده دور آن را برمیدارد.
ردهبندی دستهای پوکر (از قویترین به ضعیفترین)
شناخت این ردهبندی برای بازی بسیار حیاتی است:
- رویال فلاش (Royal Flush): ده، سرباز، بیبی، شاه، آس همگی از یک خال (مثلاً همگی دل).
- استریت فلاش (Straight Flush): پنج کارت پشت سر هم از یک خال (مثلاً ۵، ۶، ۷، ۸، ۹ همگی پیک).
- چهار تا یک جور (Four of a Kind): چهار کارت با یک رتبه (مثلاً چهار آس).
- فول هاوس (Full House): سه کارت با یک رتبه و دو کارت با رتبهای دیگر (مثلاً سه شاه و دو بیبی).
- فلاش (Flush): پنج کارت از یک خال، اما نه پشت سر هم (مثلاً ۵، ۹، آس، ۲، شاه همگی خاج).
- استریت (Straight): پنج کارت پشت سر هم از خالهای مختلف (مثلاً ۴ دل، ۵ پیک، ۶ خاج، ۷ گشنیز، ۸ دل).
- سه تا یک جور (Three of a Kind): سه کارت با یک رتبه (مثلاً سه سرباز).
- دو جفت (Two Pair): دو جفت کارت با رتبههای مختلف (مثلاً دو تا ۷ و دو تا شاه).
- یک جفت (One Pair): دو کارت با یک رتبه (مثلاً دو تا ۱۰).
- کارت بالا (High Card): زمانی که هیچکدام از ترکیبهای بالا را ندارید، بالاترین کارت دست شما امتیاز شماست.
مراحل بازی
یک دور بازی پوکر Texas Hold’em شامل چهار مرحله شرطبندی و در صورت نیاز، مرحله showdown است:
۱٫ مرحله قبل از فلاپ (Pre-Flop)
- بعد از اینکه Small Blind و Big Blind ژتونهای اجباری خود را گذاشتند، دیلر به هر بازیکن دو کارت سوراخ (Hole Cards) میدهد.
- بازیکن سمت چپ Big Blind شروع کننده شرطبندی است. او سه گزینه دارد:
- فولد (Fold): از دور بازی خارج میشود و ژتونهایی که تا کنون گذاشته را از دست میدهد.
- کال (Call): به اندازه Big Blind ژتون میگذارد تا در بازی بماند.
- ریز (Raise): مبلغ شرط را بالاتر میبرد (معمولاً حداقل دو برابر Big Blind).
- نوبت شرطبندی به ترتیب ساعتگرد ادامه پیدا میکند و هر بازیکن میتواند فولد، کال، یا ریز کند. اگر بازیکنی ریز کند، بقیه بازیکنان برای ماندن در بازی باید حداقل به اندازه آن ریز “کال” کنند یا خودشان “ریز” جدیدی بزنند.
- این مرحله زمانی تمام میشود که همه بازیکنان فعال به یک میزان ژتون در پات گذاشته باشند.
۲٫ فلاپ (Flop)
- بعد از پایان Pre-Flop، دیلر سه کارت جامعه (Community Cards) را به صورت رو شده روی میز میگذارد. این کارتها را همه بازیکنان میتوانند با کارتهای سوراخ خود ترکیب کنند.
- مرحله شرطبندی جدید آغاز میشود. اولین بازیکن فعال سمت چپ دیلر شروع میکند. گزینههای او:
- چک (Check): اگر هیچ شرطی در دور فعلی گذاشته نشده باشد، بازیکن میتواند “چک” کند و بدون گذاشتن ژتون، نوبت را به بازیکن بعدی بدهد.
- بت (Bet): شرط اولیه را در این مرحله میگذارد.
- فولد (Fold): اگر بازیکنی “بت” کرده باشد و شما نمیخواهید ادامه دهید.
- کال (Call): به اندازه شرطی که گذاشته شده است ژتون میگذارد.
- ریز (Raise): مبلغ شرط را بالاتر میبرد.
- این مرحله نیز زمانی تمام میشود که همه بازیکنان فعال به یک میزان ژتون در پات گذاشته باشند یا فولد کرده باشند.
۳٫ ترن (Turn)
- دیلر چهارمین کارت جامعه را رو میکند.
- یک دور شرطبندی دیگر، مشابه مرحله فلاپ، آغاز میشود.
۴٫ ریور (River)
- دیلر پنجمین و آخرین کارت جامعه را رو میکند.
- آخرین دور شرطبندی آغاز میشود، دقیقاً مانند مراحل فلاپ و ترن.
۵٫ Showdown (رو کردن کارتها)
- اگر بعد از مرحله ریور، حداقل دو بازیکن در بازی باقی مانده باشند، نوبت به Showdown میرسد.
- بازیکنی که در آخرین دور شرطبندی، آخرین “بت” یا “ریز” را انجام داده، ابتدا کارتهایش را رو میکند. اگر کسی بت یا ریزی نکرده باشد، اولین بازیکن فعال سمت چپ دیلر، کارتهایش را رو میکند.
- سایر بازیکنان میتوانند کارتهای خود را رو کنند تا ببینند آیا دست قویتری دارند یا خیر. اگر بازیکن دیگری دست ضعیفتری داشته باشد، نیازی به رو کردن کارتهایش نیست و میتواند “ماک” (Muck) کند (یعنی کارتهایش را بدون نمایش دادن، به دیلر بدهد).
- بازیکنی که بهترین ترکیب پنج کارتی را (با استفاده از دو کارت سوراخ و پنج کارت جامعه) بسازد، تمام ژتونهای پات را برنده میشود.
- در صورت تساوی (دستهای برابر)، پات بین بازیکنان تقسیم میشود.
نکات مهم برای موفقیت
- مدیریت سرمایه (Bankroll Management): هیچ وقت با پولی که از دست دادنش به شما آسیب میرساند بازی نکنید.
- جایگاه (Position): جایگاه شما نسبت به دیلر بسیار مهم است. هرچه به دیلر نزدیکتر باشید (در مراحل فلاپ، ترن، و ریور)، اطلاعات بیشتری از حرکات حریفان خواهید داشت.
- خواندن حریفان (Reading Opponents): به الگوهای شرطبندی، حرکات بدنی (tell)، و واکنشهای حریفان خود دقت کنید.
- انتخاب دست اولیه (Starting Hand Selection): همه دستها ارزش بازی کردن ندارند. دستهای قوی را بشناسید و دستهای ضعیف را فولد کنید.
- بلوف (Bluffing): هنر فریب دادن حریفان که شما دست قویای دارید در حالی که ندارید. این یک مهارت پیشرفته است و باید با احتیاط و در زمان مناسب استفاده شود.
- شانس و احتمالات (Odds and Probabilities): با گذشت زمان، درک بهتری از شانس آمدن کارتهای مورد نیاز خود پیدا خواهید کرد.
- صبر (Patience): پوکر یک بازی صبر است. نیازی نیست در هر دست بازی کنید. منتظر موقعیتهای خوب بمانید.
- همیشه در حال یادگیری باشید: پوکر یک بازی پویا است و همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری وجود دارد.
شروع بازی
بهترین راه برای یادگیری پوکر، بازی کردن است. میتوانید با دوستانتان با ژتونهای غیر واقعی بازی کنید یا در سایتهای آنلاین پوکر رایگان شروع به تمرین کنید. در ابتدا روی درک قوانین و ردهبندی دستها تمرکز کنید و سپس به مرور زمان مهارتهای خود را بهبود ببخشید.