شما هم قصد دارید دو نفره پاسور بازی کنید با مسترگیمرز مرجع بازی ها و آموزش بازی های دونفره با پاسور همراه باشید.
آموزش بازی های دونفره با پاسور
جین رامی (Gin Rummy)
هدف بازی (Objective)
- هدف اصلی، تشکیل “مِلد” (Meld) با کارتهای دستتان است. ملدها به دو صورت هستند:
- ست (Set): سه یا چهار کارت با رتبه یکسان (مثلاً: ۷♥ ۷♦ ۷♠ یا Q♠ Q♥ Q♦ Q♣).
- ران (Run): سه یا بیشتر کارت متوالی از یک خال (مثلاً: ۴♣ ۵♣ ۶♣ یا ۱۰♥ J♥ Q♥ K♥).
- نکته: آس (A) همیشه پایینترین کارت است (فقط A-2-3 معتبر است، نه Q-K-A).
- کارتهایی که در هیچ ملدی قرار نمیگیرند، “کارتهای نامرتبط” یا “دد وود” (Deadwood) نامیده میشوند. هدف دوم، کاهش مجموع امتیاز این کارتها به ۱۰ یا کمتر است تا بتوانید دور بازی را تمام کنید (ناک کنید).
آمادهسازی و شروع بازی (Setup)
- یک نفر کارتها را بُر زده و به هر بازیکن ۱۰ کارت میدهد (یکی یکی یا در دستههای دیگر).
- بقیه کارتها به پشت در وسط میز قرار میگیرند تا “دسته کارتهای کشیدنی” (Stock Pile) را تشکیل دهند.
- کارت بالایی دسته کشیدنی برگردانده شده و به رو کنار آن قرار میگیرد تا “دسته کارتهای دور ریختنی” (Discard Pile) شروع شود.
ارزش کارتها (Card Values – برای محاسبه دد وود)
- آس (A): 1 امتیاز
- کارتهای تصویری (شاه K، بیبی Q، سرباز J): 10 امتیاز هر کدام
- کارتهای عددی (۲ تا ۱۰): برابر با عدد روی کارت
روند بازی (Gameplay)
- بازیکنی که کارت پخش نکرده، بازی را شروع میکند.
- در هر نوبت، بازیکن باید یکی از دو کار زیر را انجام دهد:
- کشیدن کارت بالایی از دسته کارتهای کشیدنی (Stock Pile): کارت را برداشته و به دست خود اضافه میکند.
- کشیدن کارت بالایی از دسته کارتهای دور ریختنی (Discard Pile): کارت را برداشته و به دست خود اضافه میکند. (یک استثنا: نمیتوانید کارتی را که همین الان حریف دور انداخته بردارید و بلافاصله همان کارت را دوباره دور بیندازید).
- پس از کشیدن کارت، دست بازیکن ۱۱ کارت خواهد داشت. حالا باید با بررسی دست خود و تلاش برای تشکیل ملدها، یک کارت را انتخاب کرده و به رو روی دسته کارتهای دور ریختنی بیندازد تا دوباره ۱۰ کارت در دست داشته باشد.
- بازی به همین ترتیب بین دو بازیکن ادامه پیدا میکند. بازیکنان سعی میکنند با کشیدن و انداختن کارت، ملدهای بیشتری تشکیل داده و امتیاز دد وود خود را کاهش دهند.
پایان دادن به دور (ناک کردن – Knocking)
- یک بازیکن میتواند انتخاب کند که دور بازی را تمام کند (به اصطلاح “ناک کند” – Knock) به شرطی که مجموع امتیاز کارتهای دد وود او ۱۰ یا کمتر باشد.
- برای ناک کردن:
- بازیکن کارت یازدهم خود را میکشد (از دسته کشیدنی یا دور ریختنی).
- به جای انداختن یک کارت به رو روی دسته دور ریختنی، آن کارت نهایی را به پشت روی دسته دور ریختنی میاندازد (این نشاندهنده ناک کردن است).
- سپس تمام ۱۰ کارت دست خود را رو میکند و آنها را به دو دسته تقسیم میکند: ملدهای کامل (ستها و رانها) و کارتهای دد وود.
- مجموع امتیاز دد وود خود را اعلام میکند (باید ۱۰ یا کمتر باشد).
جین شدن (Going Gin)
- اگر بازیکنی ناک کند و هیچ کارت دد وودی نداشته باشد (یعنی تمام ۱۰ کارت او بخشی از ملدها باشند)، به این حالت “جین” (Gin) گفته میشود. این بهترین حالت ممکن است و امتیاز ویژهای دارد.
عملکرد حریف پس از ناک (Opponent’s Action after Knock)
- وقتی یک بازیکن ناک میکند، حریف او نیز باید کارتهایش را رو کند.
- حریف ابتدا ملدهای خودش را جدا میکند.
- سپس، حریف این شانس را دارد که کارتهای دد وود خودش را به ملدهای بازیکنی که ناک کرده اضافه کند (به اصطلاح Lay Off کند)، اگر این کارتها به ستها یا رانهای او بخورند.
- مثال: اگر ناککننده یک ست سه تایی ۷ دارد و حریف کارت ۷ چهارم را به عنوان دد وود دارد، میتواند آن را به ست ناککننده اضافه کند تا از امتیاز دد وود خودش کم شود. یا اگر ناککننده ران ۵♦ ۶♦ ۷♦ دارد و حریف ۴♦ یا ۸♦ را دارد، میتواند آن را به ران اضافه کند.
- پس از Lay Off کردن، حریف مجموع امتیاز کارتهای دد وود باقیمانده خود را محاسبه میکند.
امتیازدهی (Scoring)
امتیازدهی پس از ناک کردن و محاسبه دد وود نهایی هر دو بازیکن انجام میشود:
-
ناک معمولی:
- اگر امتیاز دد وود ناککننده کمتر از امتیاز دد وود حریف باشد، ناککننده تفاضل امتیازها را دریافت میکند.
- (مثال: ناککننده ۸ امتیاز دد وود دارد، حریف پس از Lay Off کردن ۲۱ امتیاز دارد. ناککننده ۲۱ – ۸ = ۱۳ امتیاز میگیرد).
-
آندِرکات (Undercut):
- اگر امتیاز دد وود حریف (پس از Lay Off) مساوی یا کمتر از امتیاز دد وود ناککننده باشد، حریف ناککننده را “آندرکات” کرده است.
- در این حالت، حریف تفاضل امتیازها + امتیاز جایزه آندرکات (معمولاً ۲۵ امتیاز) را دریافت میکند.
- (مثال: ناککننده با ۷ امتیاز ناک کرده، حریف پس از Lay Off کردن ۵ امتیاز دارد. حریف (۷ – ۵) + ۲۵ = ۲۷ امتیاز میگیرد).
-
جین (Gin):
- اگر بازیکنی “جین” شود (۰ امتیاز دد وود)، او تمام امتیاز دد وود حریف (حریف در حالت جین نمیتواند Lay Off کند) + امتیاز جایزه جین (معمولاً ۲۵ امتیاز) را دریافت میکند.
- (مثال: بازیکن جین میشود، حریف ۳۰ امتیاز دد وود دارد. بازیکن جین ۳۰ + ۲۵ = ۵۵ امتیاز میگیرد).
پایان بازی (Game End)
- امتیازهای هر دور یادداشت میشود. بازی تا زمانی ادامه پیدا میکند که یک بازیکن به امتیاز کلی مشخصی برسد (معمولاً ۱۰۰ یا ۱۵۰ امتیاز).
- امتیازهای اضافی دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند (مثل امتیاز برای بردن هر دور یا Line Bonus، و امتیاز کلی برای بردن بازی یا Game Bonus)، اما هسته اصلی امتیازدهی همان است که در بالا ذکر شد.
نکات و استراتژی (Tips and Strategy)
-
- به کارتهای دور ریخته شده دقت کنید: چه کارتهایی توسط حریف برداشته یا انداخته میشود؟ این میتواند نشان دهد که او به دنبال چه ستها یا رانهایی است.
- کارتهای با امتیاز بالا را زودتر رد کنید: اگر کارتهای K, Q, J دارید که به زودی بخشی از ملد نمیشوند، زودتر آنها را دور بیندازید تا امتیاز دد وود شما بالا نرود.
- به حریف کمک نکنید: سعی کنید کارتی را دور نیندازید که حدس میزنید ممکن است به تکمیل ملد حریف کمک کند (مثلاً اگر حریف دو کارت ۸ برداشته، انداختن کارت ۸ سوم ریسکی است).
- تصمیمگیری برای ناک: منتظر “جین” شدن نباشید. اگر امتیازتان ۱۰ یا کمتر است، معمولاً ناک کردن بهتر از ریسک کردن و گرفتن کارتهای بدتر است، مگر اینکه امتیاز حریف خیلی پایین به نظر برسد.
- کارتهای وسط رانها مفیدترند: مثلاً کارت ۷ میتواند در رانهای ۵-۶-۷، ۶-۷-۸، یا ۷-۸-۹ استفاده شود، در حالی که کارت A یا K گزینههای کمتری برای ساخت ران دارند.
هشت دیوانه (Crazy Eights)
هدف
اولین بازیکنی باشید که تمام کارتهای دستش را بازی میکند.
شروع بازی
به هر بازیکن ۷ کارت داده میشود. بقیه کارتها به عنوان دسته کشیدنی (Stock) به پشت در وسط قرار میگیرند. کارت بالایی برگردانده شده و کنار آن دسته دور ریختنی (Discard Pile) را شروع میکند. (اگر کارت اول ۸ بود، آن را در وسط دسته کارتها قرار دهید و کارت دیگری رو کنید).
روش بازی
بازیکنان به نوبت باید کارتی را روی دسته دور ریختنی بازی کنند که یا همرتبه کارت بالایی باشد یا همخال آن.
کارت ۸
کارت ۸ یک کارت “وحشی” (Wild) است. میتوانید آن را روی هر کارتی بازی کنید و سپس خالی را که میخواهید بازی ادامه پیدا کند، اعلام کنید (مثلا “خال بعدی پیک باشد”).
اگر نتوانید کارتی بازی کنید، باید از دسته کشیدنی کارت بکشید تا زمانی که بتوانید بازی کنید یا دسته کارت تمام شود. اگر دسته کارت تمام شد و هنوز نمیتوانید بازی کنید، نوبت را رد میکنید.
برنده شدن
اولین بازیکنی که تمام کارتهای دستش را خالی کند، برنده آن دور است.
امتیازدهی (اختیاری)
میتوانید برای کارتهای باقیمانده در دست بازنده امتیاز منفی در نظر بگیرید (مثلا: ۸=۵۰ امتیاز، عکسدار=۱۰، آس=۱، اعداد=ارزش خودشان) و تا رسیدن به امتیاز مشخصی بازی کنید.
جنگ (War)
هدف
بردن تمام کارتهای پاسور.
شروع بازی
تمام ۵۲ کارت را به طور مساوی بین دو بازیکن تقسیم کنید. هر بازیکن دسته کارت خود را به پشت جلوی خود میگذارد.
روش بازی:
هر دو بازیکن همزمان کارت بالایی دسته خود را برمیگردانند.
بازیکنی که کارت با ارزش بالاتری دارد (آس بالاترین ارزش را دارد)، هر دو کارت را برداشته و به زیر دسته کارتهای خود اضافه میکند.
جنگ
اگر کارتهای رو شده همرتبه باشند، “جنگ” رخ میدهد. هر بازیکن ۳ کارت به پشت روی کارت قبلی خود میگذارد و سپس کارت چهارم را به رو بازی میکند. بازیکنی که کارت چهارم با ارزش بالاتری دارد، تمام کارتهای روی میز (دو کارت اولیه + ۶ کارت پشت + دو کارت نهایی) را برمیدارد و به زیر دسته خود اضافه میکند. اگر کارتهای چهارم نیز همرتبه باشند، جنگ تکرار میشود (با ۳ کارت پشت و ۱ کارت رو).
برنده شدن
بازیکنی که تمام ۵۲ کارت را جمع کند، برنده بازی است. این بازی میتواند خیلی طولانی شود!
سرعت (Speed) / تف کردن (Spit) – (این دو بازی بسیار شبیه هم هستند)
هدف
زودتر از حریف تمام کارتهای اصلی خود را بازی کنید. این بازی نیاز به سرعت عمل بالا دارد.
شروع بازی (یک روش رایج)
به هر بازیکن حدود ۲۰ کارت به پشت داده میشود (دسته کشیدنی شخصی).
هر بازیکن ۵ کارت جلوی خود به رو در یک ردیف میچیند (کارتهای بازی).
کارتهای باقیمانده (حدود ۱۲ کارت) به دو دسته مساوی ۶ تایی تقسیم شده و به پشت بین دو بازیکن قرار میگیرند (دستههای مرکزی).
روش بازی
هر دو بازیکن همزمان کارت بالایی دسته مرکزی خود را برگردانده و در وسط میز دو دسته کارت دور ریختنی جدید ایجاد میکنند.
حالا هر دو بازیکن همزمان و با سرعت سعی میکنند کارتهای رو شده جلوی خود (کارتهای بازی) را روی یکی از دو دسته مرکزی بیندازند. شرط انداختن کارت این است که کارت شما باید دقیقا یکی بالاتر یا یکی پایینتر از کارت رویی دسته مرکزی باشد (خال مهم نیست، آس و شاه به هم متصل هستند یعنی روی آس میتوان ۲ یا شاه انداخت).
هر بار که یک کارت از ردیف جلوی خود بازی میکنید، اگر کارتی زیر آن به پشت وجود دارد (از دسته کشیدنی شخصی خود جایگزین کردهاید)، آن را رو میکنید.
هر وقت دستتان از کارتهای رو شده خالی شد، ۵ کارت دیگر از دسته کشیدنی شخصی خود رو میکنید.
بازیکنان فقط میتوانند از یک دست استفاده کنند و در هر لحظه فقط یک کارت را جابجا کنند.
اگر هر دو بازیکن گیر کردند و دیگر کارتی برای بازی نداشتند، دوباره همزمان کارت بالایی دستههای مرکزی خود را برمیگردانند تا بازی ادامه یابد.
برنده شدن
اولین بازیکنی که تمام کارتهای دسته کشیدنی شخصی و کارتهای جلوی خود را تمام کند، فریاد میزند “سرعت!” یا “تف!” و برنده میشود.
فقط کافیه شروع به بازی کردن کنید همه چیز واضح خواهد بود 🙂
متشکریم که همراه مسترگیمرز مرجع بازی ها هستین.
خوشحال میشیم نظر خودتون رو راجع به آموزش بازی های دونفره با پاسور زیر همین مطلب برامون ارسال کنین.