دوست دارید در بازی به سرزمین دیگران حمله کنید؟ در بازی رومیزی کشورگشا conqueror، سرزمین مجاور را تصرف کن و سرزمین خودتان را گسترش دهید.
با مستر گیمرز مرجع بازی ها همراه باشید تا با بازیی رومیزی کشورگشا آشنا بشین.
فرمانده ارتش: سرورم بر اثر خشکسالی زمین های کشاورزی ما به کویر تبدیل شده. تامین غذا دشوار شده است. مردم و سربازها ناراضی هستند. چه دستوری می دهید؟ پادشاه: به سرزمین های مجاور بروید. با تصاحب اراضی مرغوب. مرزهای امپراطوری را گسترش دهید. مایحتاج کشور را تامین کنید.
بازی رومیزی کشورگشا دارای ۳ نوع بازی است. هر نوع بازی هم دارای ۲ روش بازی.
۱- تمام کاشی های صفحه را بر اساس قوانین زیر کنار هم بگذارید و صفحه بازی را بسازید.
۲-به هر بازیکن ۱۳ مهره هم رنگ بدهید.
۳-صفحه امتیاز شمار را کنار صفحه بازی طوری بگذارید که در دسترس هر دو بازیکن باشد.
۴-هر بازیکن یک مهره خود را بر روی خانه شماره ۱ هم رنگ مهره در صفحه امتیاز دهی قرار می دهد.
۵-صفحه نوبت شمار را در کنار صفحه امتیاز قرار داده و نوبت شمار را بر روی خانه شماره ۱ قرار دهید.
۶- در این شیوه بازی به سکه ها و پرچم ها نیاز ندارید، بنابراین آنها را به جعبه برگردانید.
۷- قلعه ها و دیوارها را کنار صفحه بازی در بانک بازی قرار دهید.
در ابتدا هر بازیکن یک قلعه برداشته و آن را داخل خانه مرکزی یکی از کاشی ها می گذارد. مهره خود را ۶ خانه در صفحه امتیاز شمار به جلو حرکت میدهد.
نکته:
۱-هر بازیکن قلعه را از سمتی که هم رنگ مهره های اوست باید در صفحه قرار دهد. ۲- از این به بعد به هر خانه از هر کاشی یک منطقه، می گوییم Camp.
بازی رومیزی کشورگشا
در این روش، بازی در ۳ راند انجام می شود. هر راند از ۱۲ نوبت بازی تشکیل شده است. هریک از خانه های صفحه نوبت شمار مشخص کننده یک نوبت از بازی است. بازیکن کوچکتر بازی را آغاز میکند. ۳ عمل پیاپی را به دلخواه از بین اعمال زیر انجام می دهد.
بازی رومیزی کشورگشا
هر بازیکن می تواند یک دیوار روی اضلاع مناطق حاوی یکی از قلعه هایش یا مناطقی که مالکیت آنها متعلق به اوست قرار دهد.
بازی رومیزی کشورگشا
پس از انجام آخرین عمل ، نوبت شمار رابه جلو حرکت داده و نوبت بازی به نفر دوم می رسد. او ۳ عمل پیاپی انجام می دهد. به این ترتیب در نوبت های فرد بازیکن اول و در نوبت های زوج بازیکن دوم ۳ اکشن به دلخواه انجام می دهد. زمانیکه نوبت شمار به خانه ۱۲ رسید و بازیکن دوم اعمال خود را انجام داد یک راند به اتمام رسیده و نوبت شمار مجددا به خانه ۱ منتقل می شود.
بازیکنان می توانید یکی از مهره های خود را بر اساس قوانین زیر به صفحه وارد کند:
دو نوع حرکت مجاز برای مهره ها در بازی وجود دارد:
هر منطقه از بازی دارای ظرفیت مشخصی می باشد. اگر ظرفیت یک منطقه تکمیل شده باشد. مهره دیگری نمی توان به آن منطقه وارد نمود.
نکته: در مناطق دارای جنگ محدودیتی وجود ندارد و بازیکنان می توانند هر تعداد مهره که خواست (بر اساس قوانین ورود وحرکت مهره ها) به آن مناطق وارد نمایند.
بازی رومیزی کشورگشا
برای تصرف یک قلعه بازیکن مهاجم باید تعداد مهره بیشتری از حریف به منطقه حاوی قلعه مورد نظر وارد نماید. به این ترتیب اگر تعداد مهره های هر دو بازیکن در یک منطقه مساوی باشد مالکیت آن قلعه در اختیار مالک قبلی باقی می ماند. مثلا اگر قلعه متعلق به بازیکن زرد باشد و او هيچ مهره ای در آن منطقه نداشته باشد بازیکن قرمز می تواند به محض وارد کردن یک مهره به آن منطقه مالكيت قلعه را در اختیار بگیرد. ولی اگر بازیکن زرد یک مهره در منطقه داشته باشد بازیکن قرمز برای اینکه بتواند آن قلعه را تصرف کند و مالکیت آنرا را در اختیار بگیرد باید ۲ مهره به آن منطقه وارد کند.
در هنگام شمارش مهره ها موجود در منطقه، مهره روی قلعه نیز شمارش می شود.
پس از تصرف هر قلعه توسط یک بازیکن وی اعمال زیر را انجام می دهد:
الف۔ قلعه را برگردانده و به رنگ مهره های خود در می آورد.
ب- تمام مهره های مالک قبلی را از بازی خارج می کند.
۱- مهره های خارج شده به مالک آن ها برگردانده میشود. در دورهای بعدی می تواند آن ها را به بازی برگرداند.
۲- اگر تعداد مهره های دو بازیکن در منطقه حاوی یک قلعه برابر باشد مالک قلعه نمی تواندمهره هایش را از آن منطقه خارج نماید.
پس از انجام هر عمل در صورتی که قلعه جدیدی ساخته شود، یا قلعه ای توسط یک بازیکنک تصرف شود و یا دیوار ساخته شود، بلافاصله امتیاز شماری انجام می گیرد.
نکته: منطقه ای که قلعه در آن قرار گرفته باشد در شمارش امتیازات لحاظ نمی شود.
در بازی رومیزی کشورگشا، امتیازات بر اساس تصاحب و مالکیت مناطق صفحه محاسبه می شود.
با توجه به قوانین فوق، مناطق بازی، به دو گروه تقسیم می شوند:
الف- مناطق خنثی: مناطقی که به هیچ قلعه ای متصل نیستند. یا به یک قلعه زرد و یک قلعه قرمز متصل می باشند.
ب- مناطق تحت مالکیت بازیکنان: مناطقی که فقط به یک قلعه متصل هستند. یا مناطقی که به دو قلعه ی هم رنگ متصل می باشند.
به این ترتیب، زمانیکه قلعه یا دیوار ساخته می شود و یا یک قلعه به تصرف بازیکن دیگری در می آید:
بنابر قوانین مالکیت در شروع بازی، زمانی که بازیکنان قلعه های خود را در مرکزيک کاشی قرار می دهند. چوں تمام منطقه اطراف قلعه فقط به آن متصل می شوند بازیکنان، مالکیت تمام آن مناطق اطراف قلعهی خود را دریافت میکنند. هرکدام، مهردی خود را ۶ منطقه در صفحه ی امتیاز، به جلو حرکت می دهند.
مشابه تصویر A اگر بازیکن زرد در نوبت خود قلعه ی شماره ۸ را در محل مشخص شده در صفحه قرار دهد. مالکیت مناطق به شکل زیر تغییر می کند:
الف) مناطق شماره ۱ و ۲، از آن جاییکه به یک قلعه زرد و یک قلعه قرمز متصل شده اند، مالکیت آنها، از بازیکن قرمز سلب می شود. بنابراین دو امتیاز از بازیکن قرمز کاسته می شود
ب) مناطق شماره ۳، ۴، ۵ و ۶چون تنها به قلعه ی زرد متصل شده اند ۴ امتیاز برای بازیکن زرد به همراه دارند.
بازی رومیزی کشورگشا
طبق شکل زیر اگر بازیکن قرمز در نوبت خود قلعه ی شماره ۱۰ را در محل مشخص شده در صفحه قرار دهد. مالکیت مناطق به شکل زیر تغییر می یابد:
بازی رومیزی کشورگشا
در تصویر بالا اگرقلعه شماره ۱۰ توسط بازیکن زرد تصرف شود، وضعیت مالکیت مناطق مطابق تصویر به شکل زیر تغییر کرده و امتیازات به فرم زیر تغییر می یابد:
بازی رومیزی کشورگشا
از دیوارها برای محافظت از قلعه ها در بازی استفاده می شود و در شرایطی لا مالک قلعه یک دیوار بر روی مرز یک قلعه و منطقه ی مجاور آن بگذارد از آنجائیکه این عمل، باعث قطع اتصال آن منطقه با قلعه می گردد امتیازشماری صورت می گیرد.
به محض برقراری یکی از شرایط زیر بازی به پایان می رسد.
نکته : بازیکنان می توانند با توافق هم راندهای بازی را افزایش یا کاهش دهند .
ادامه دارد…