می خواهید با قوانین بازی شلم آشنا شوید؟ با مسترگیمرز مرجع بازی ها و آموزش بازی شلم همراه باشید.
آموزش بازی شلم
بازی شلم یکی از بازیهای ورق محبوب ایرانی است که به صورت ۴ نفره (دو تیم دو نفره) بازی میشود. هدف اصلی کسب امتیاز از طریق بردن دستهایی است که کارتهای باارزش (آس و ۱۰) در آنها وجود دارد.
۱٫ آمادهسازی و هدف بازی:
- بازیکنان: ۴ نفر، به صورت دو تیم دو نفره روبروی هم مینشینند (یارها روبروی هم).
- کارتها: یک دسته کارت استاندارد ۵۲ تایی (بدون جوکر).
- هدف: رسیدن به امتیاز توافق شده (معمولاً ۱۱۶۵ یا ۱۲۰۰ امتیاز) زودتر از تیم حریف. امتیازات از طریق جمعآوری کارتهای آس (۱۰ امتیاز) و ۱۰ (۱۰ امتیاز) در دستهایی که تیم شما برنده میشود، به دست میآید. برخی قوانین، برای شاه، بیبی و سرباز هم ۵ امتیاز در نظر میگیرند که مجموع امتیازات کل دست را به ۱۶۵ میرساند. در حالت سادهتر (و رایجتر)، فقط آس و ۱۰ امتیاز دارند و مجموع امتیازات ۱۲۰ است. قبل از بازی توافق کنید کدام روش امتیازی را دنبال میکنید.
۲٫ پخش کردن کارتها (برگ دادن):
- یک نفر به عنوان پخشکننده (دیلر) انتخاب میشود (معمولاً با قرعه یا توافق).
- دیلر کارتها را بُر میزند و به هر بازیکن ۱۲ کارت میدهد (معمولاً به صورت دستههای ۴ تایی یا ۳ تایی).
- ۴ کارت باقیمانده به صورت بسته روی زمین قرار میگیرد که به آن “زمین” یا “کارتهای زمین” میگویند.
- تصور کنید: چهار بازیکن دور یک میز نشستهاند، هر کدام ۱۲ کارت در دست دارند و ۴ کارت وسط میز روی هم قرار دارد.
۳٫ خواندن (بید یا مزایده):
- هدف خواندن: تعیین تیم “حاکم” (تیمی که حکم یا ترامپ را مشخص میکند) و تعیین حداقل امتیازی که تیم حاکم متعهد میشود در این دور بگیرد.
- شروع خواندن: از نفر سمت چپ دیلر شروع میشود.
- نحوه خواندن: هر بازیکن میتواند یک عدد را به عنوان حداقل امتیازی که فکر میکند تیمش میتواند بگیرد، اعلام کند یا بگوید “پاس”. اولین نفر باید حداقل ۱۰۰ بخواند. نفرات بعدی یا باید عددی بالاتر از نفر قبلی بخوانند یا پاس بدهند. معمولاً پلههای خواندن ۵ تایی است (۱۰۰، ۱۰۵، ۱۱۰، … تا ۱۲۰ یا ۱۶۵، بسته به سیستم امتیازدهی).
- پایان خواندن: خواندن ادامه پیدا میکند تا زمانی که سه بازیکن پشت سر هم “پاس” بگویند. آخرین نفری که عددی را خوانده، “حاکم” میشود و عدد اعلام شده توسط او، “قرارداد” آن دست بازی است.
- خواندن “شلم”: اگر بازیکنی فکر کند تیمش میتواند تمام ۱۲ دست (و در نتیجه تمام امتیازات) را ببرد، میتواند “شلم” بخواند. این بالاترین خواندن ممکن است.
- تصور کنید: بازیکنان به نوبت اعدادی مثل ۱۰۰، ۱۱۰، ۱۱۵ را اعلام میکنند و یکی از آنها مثلاً روی ۱۱۵ میماند و حاکم میشود.
۴٫ برداشتن زمین و تعیین حکم:
- بازیکن حاکم ۴ کارت زمین را برمیدارد و به کارتهای دست خودش اضافه میکند (حالا ۱۶ کارت دارد).
- سپس باید ۴ کارت نامطلوب را از دستش انتخاب کرده و به صورت بسته کنار بگذارد (این کارتها دیگر در بازی شرکت نمیکنند اما امتیازشان در انتهای دست برای تیم حاکم محاسبه میشود).
- حاکم سپس “حکم” (خال برتر یا ترامپ) این دور بازی را اعلام میکند (مثلاً: حکم، دل!).
- تصور کنید: حاکم ۴ کارت وسط را برداشته، به دستش نگاه میکند، ۴ کارت را کنار میگذارد و خال حکم را بلند اعلام میکند.
۵٫ شروع بازی (دست گرفتن):
- شروع کننده: نفر سمت چپ دیلر اولین کارت را بازی میکند.
قوانین بازی:
-
- دنبال کردن خال: بازیکنان باید کارتی از همان خال کارت اول بازی کنند، اگر در دستشان داشته باشند.
- بُریدن (استفاده از حکم): اگر بازیکنی کارتی از خال بازی شده نداشته باشد، میتواند از کارتهای حکم استفاده کند (“بُبرَد”).
- رد کردن (انداختن کارت بیارتباط): اگر بازیکنی کارتی از خال بازی شده نداشته باشد و نخواهد یا نتواند از حکم استفاده کند، میتواند هر کارت دیگری از دستش را بازی کند (“رد کند”).
- برنده دست:
- اگر کارتی از خال حکم در دست بازی نشده باشد، بالاترین کارت از خال کارت اول بازی شده، برنده دست است.
- اگر کارت حکم بازی شده باشد، بالاترین کارت حکم، برنده دست است.
ترتیب ارزش کارتها
- آس (بالاترین) > شاه > بیبی > سرباز > 10 > 9 > … > 2 (پایینترین).
ادامه بازی
برنده هر دست، کارت اول دست بعدی را بازی میکند. این روند تا تمام شدن ۱۲ دست ادامه دارد.
- تصور کنید: نفر اول یک کارت پیک بازی میکند. بقیه اگر پیک دارند، باید پیک بازی کنند. کسی که پیک ندارد، میتواند با کارت حکم (مثلاً دل) ببرد یا یک کارت از خال دیگر (مثلاً خشت) رد کند. بالاترین پیک یا بالاترین دل (اگر بازی شده باشد) برنده آن دست میشود و کارتهای آن دست را جمع میکند.
۶٫ شمارش امتیازات:
- بعد از پایان ۱۲ دست، هر تیم کارتهای باارزشی (آس و ۱۰، و شاید شاه/بیبی/سرباز طبق توافق اولیه) که در دستهای برده خود جمع کردهاند را میشمارد.
- امتیاز ۴ کارتی که حاکم کنار گذاشته بود هم به امتیاز تیم حاکم اضافه میشود.
- مقایسه با قرارداد:
- اگر تیم حاکم به اندازه قرارداد یا بیشتر امتیاز گرفته باشد: امتیاز کسب کرده را برای خود ثبت میکند. تیم مقابل هم امتیازی که گرفته را برای خود ثبت میکند.
- اگر تیم حاکم کمتر از قرارداد امتیاز گرفته باشد (خواندن منفی یا جوش آمدن): تیم حاکم هیچ امتیازی نمیگیرد و به اندازه عدد قرارداد، امتیاز منفی میگیرد. تیم مقابل تمام امتیازات ممکن در آن دور (۱۲۰ یا ۱۶۵) را برای خود ثبت میکند.
- خواندن شلم:
- اگر تیم حاکم که شلم خوانده، موفق شود (همه ۱۲ دست را ببرد)، معمولاً دو برابر امتیاز کل (۲۴۰ یا ۳۳۰) یا امتیاز توافقی دیگری به عنوان پاداش میگیرد.
- اگر تیم حاکم که شلم خوانده، حتی یک دست را هم ببازد، به اندازه دو برابر امتیاز کل، امتیاز منفی میگیرد و تیم مقابل امتیازات آن دست + پاداش شکست شلم را میگیرد.
- خواندن دبل منفی (Double Negative): اگر تیم حاکم بسیار کمتر از نصف قرارداد خود امتیاز بگیرد (مثلاً قرارداد ۱۱۰ بوده و کمتر از ۵۵ گرفته)، ممکن است جریمه سنگینتری (مثلاً دو برابر امتیاز منفی قرارداد) برایش در نظر گرفته شود (این قانون توافقی است).
۷٫ پایان بازی:
- بازی دست به دست ادامه پیدا میکند و امتیازات هر دست به امتیازات قبلی اضافه میشود.
- اولین تیمی که به امتیاز نهایی توافق شده (مثلاً ۱۱۶۵) برسد، برنده کل بازی است.
نکات مهم:
- یارکشی: قبل از شروع بازی معمولاً با کشیدن کارت (مثلاً دو نفر که آس میکشند یار میشوند) تیمها مشخص میشوند.
- ارتباط با یار: ارتباط غیرکلامی یا طبق قوانین توافقی با یار مجاز است اما تقلب محسوب نشود.
- استراتژی: شمارش کارتهای مهم (آسها، ۱۰ها، کارتهای حکم)، مدیریت کارتهای حکم، و توجه به بازی حریفان کلیدی است.
فقط کافیه شروع به بازی کردن کنید همه چیز واضح خواهد بود 🙂
متشکریم که همراه مسترگیمرز مرجع بازی ها هستین.
خوشحال میشیم نظر خودتون رو راجع به آموزش بازی شلم با پاسور زیر همین مطلب برامون ارسال کنین.