می خواهید با قوانین بازی حکم آشنا شوید؟ با مسترگیمرز مرجع بازی ها و آموزش بازی حکم همراه باشید.
آموزش بازی حکم
بازی حکم یکی از محبوبترین بازیهای پاسور در ایران و کشورهای همسایه است که به صورت گروهی و با مشارکت چهار بازیکن انجام میشود. این بازی نیازمند همکاری، استراتژی و کمی هم شانس است. در ادامه، به توضیح دقیق و جزئیات این بازی میپردازیم:
هدف بازی:
هدف اصلی در بازی حکم، کسب ۷ امتیاز زودتر از تیم رقیب است. هر “دست” بازی یک امتیاز دارد و تیمی که زودتر به امتیاز ۷ برسد، برنده کل بازی خواهد بود.
تعداد بازیکنان و تیمها:
- بازی حکم با چهار بازیکن انجام میشود.
- بازیکنان به دو تیم دو نفره تقسیم میشوند و یاران هر تیم روبروی یکدیگر مینشینند.
کارتها و رتبهبندی آنها:
- از یک دسته کارت استاندارد ۵۲ تایی (بدون جوکر) استفاده میشود.
- رتبهبندی کارتها از بالا به پایین به این صورت است: آس (A)، شاه (K)، بیبی (Q)، سرباز (J)، ۱۰، ۹، ۸، ۷، ۶، ۵، ۴، ۳، ۲.
- خالها (گشنیز ♣، خشت ♦، دل ♥، پیک ♠) در حالت عادی برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند، مگر زمانی که یکی از آنها به عنوان “حکم” تعیین شود.
مراحل بازی:
بازی حکم شامل مراحل زیر است:
-
تعیین حاکم:
- در ابتدای بازی، برای تعیین اولین حاکم، کارتها به صورت تصادفی بین بازیکنان پخش میشود. اولین کسی که کارت “آس” دریافت کند، حاکم دست اول خواهد بود.
- در دستهای بعدی، حاکم به ترتیب در جهت عقربههای ساعت بین بازیکنان میچرخد. یعنی پس از پایان هر دست، نفر سمت چپ حاکم قبلی، حاکم دست جدید میشود.
-
بر زدن و پخش کارتها:
- نفر سمت چپ حاکم کارتها را بُر میزند و سپس به نفر سمت چپ خود میدهد تا او نیز کارتها را “کات” کند (یک یا چند قسمت از دسته کارت را بردارد و زیر بقیه کارتها قرار دهد).
- سپس شروع به پخش کارتها میکند. کارتها به صورت پنجتایی و در جهت عقربههای ساعت پخش میشوند، به طوری که هر بازیکن در نهایت ۱۳ کارت دریافت کند.
- ابتدا به هر بازیکن ۵ کارت داده میشود. حاکم با دیدن ۵ کارت اول خود، حکم را اعلام میکند. سپس به هر بازیکن ۴ کارت و در دور آخر نیز ۴ کارت دیگر داده میشود.
-
تعیین حکم:
- حاکم، پس از دریافت ۵ کارت اول خود، با توجه به کارتهایی که در دست دارد، یکی از چهار خال (گشنیز، خشت، دل یا پیک) را به عنوان “حکم” اعلام میکند.
- انتخاب حکم یک تصمیم استراتژیک است. معمولاً حاکم خالی را انتخاب میکند که در آن کارتهای قویتر و تعداد بیشتری دارد.
- پس از تعیین حکم، خال انتخاب شده در آن دست، قویترین خال محسوب میشود.
-
شروع بازی و روند بازی (گرفتن دستها):
- بازیکن سمت چپ حاکم، بازی را با انداختن اولین کارت شروع میکند.
- سایر بازیکنان باید به ترتیب در جهت عقربههای ساعت، کارتی از همان خال کارت اول را بازی کنند (به این کار “خال دادن” میگویند).
-
قوانین مهم در بازی کردن کارت:
- اجبار به دادن خال: اگر بازیکنی کارتی از خال بازی شده در دست داشته باشد، مجبور است همان خال را بازی کند.
- اجبار به دادن حکم (در صورت نداشتن خال اولیه): اگر بازیکنی کارتی از خال بازی شده نداشته باشد، و کارت حکم در دست داشته باشد، میتواند (و در برخی نسخهها مجبور است) کارت حکم بازی کند. به این کار “بُریدن” میگویند.
- نداشتن خال و حکم: اگر بازیکنی نه کارتی از خال بازی شده و نه کارت حکم در دست داشته باشد، میتواند هر کارت دیگری را بازی کند (این کارت معمولاً ارزشی نخواهد داشت).
-
برنده هر دور (دست):
- اگر کارت حکم در آن دور بازی شده باشد، بازیکنی که بالاترین کارت حکم را بازی کرده، برنده آن دور است و کارتهای آن دور را جمع میکند.
- اگر کارت حکم بازی نشده باشد، بازیکنی که بالاترین کارت از خال اولیه (خالی که اولین نفر بازی کرده) را بازی کرده، برنده آن دور است.
- بازیکنی که برنده یک دور میشود، کارت اول دور بعدی را بازی میکند.
- این روند تا زمانی که تمام ۱۳ کارت هر بازیکن بازی شود، ادامه پیدا میکند.
-
شمارش امتیازات هر دست:
- پس از پایان ۱۳ دور، تیمی که ۷ دور یا بیشتر را برده باشد، برنده آن “دست” بازی شده و یک امتیاز کسب میکند.
- اگر تیمی بتواند تمام ۱۳ دور را ببرد (اصطلاحاً “کوت” کند)، در برخی نسخهها ۲ یا ۳ امتیاز کسب میکند (این مورد توافقی است).
- اگر تیم حاکم نتواند ۷ دست را ببرد، تیم مقابل برنده آن دست خواهد بود (اصطلاحاً حاکم “باخته” است).
-
ادامه بازی و پایان بازی:
- پس از پایان هر دست و ثبت امتیاز، حاکمیت به نفر بعدی (سمت چپ حاکم قبلی) منتقل میشود و دست جدیدی با همان مراحل بالا آغاز میشود.
- بازی تا زمانی ادامه پیدا میکند که یک تیم به امتیاز ۷ برسد. آن تیم برنده کل بازی خواهد بود.
نکات و اصطلاحات مهم:
- یارکشی: معمولاً قبل از شروع بازی، بازیکنان برای تعیین تیمها یارکشی میکنند.
- حُکم لازم: به معنای اجبار به بازی کردن کارت حکم در صورتی که خال مورد نظر را ندارید.
- رد کردن یا رد دادن: زمانی که خال مورد نظر را ندارید و حکم هم ندارید (یا نمیخواهید حکم بدهید) و یک کارت بیارزش از خال دیگر بازی میکنید.
- کوت کردن: بردن تمام ۱۳ دست بازی توسط یک تیم.
- حاکم کوت شدن: اگر تیم حاکم نتواند حتی یک دست را هم ببرد (بسیار نادر).
- سر حکم: بالاترین کارتهای خال حکم (معمولاً آس، شاه، بیبی حکم).
- دست خواندن: تلاش برای پیشبینی کارتهای دست حریفان و یار خود بر اساس کارتهای بازی شده.
- آنتن دادن: بازی کردن به نحوی که به یار خود نشان دهید چه کارتهایی در دست دارید (مثلاً با بازی کردن کارتهای ضعیف یک خال، نشان میدهید که در آن خال قوی نیستید).
استراتژیهای بازی حکم:
- انتخاب درست حکم: حاکم باید با دقت و بر اساس کارتهای خود، بهترین خال را برای حکم انتخاب کند.
- همکاری با یار: ارتباط و هماهنگی با یار بسیار مهم است. سعی کنید با بازی خود به یارتان کمک کنید و از بازی او نیز سرنخ بگیرید.
- مدیریت کارتهای حکم: کارتهای حکم بسیار با ارزش هستند. سعی کنید آنها را در زمان مناسب و برای گرفتن دستهای مهم استفاده کنید.
- به خاطر سپردن کارتهای بازی شده: به خصوص کارتهای حکم و کارتهای سر خالهای دیگر.
- خالی کردن یک خال: اگر در یک خال کارتهای زیادی دارید، میتوانید با بازی کردن متوالی آنها، دست حریفان را از آن خال خالی کنید تا بتوانید با کارتهای پایینتر نیز دست بگیرید.
بازی حکم یک بازی جذاب و پر از چالشهای فکری است که با تمرین و کسب تجربه، مهارت شما در آن افزایش خواهد یافت. این توضیحات سعی در پوشش تمام جوانب بازی داشت، اما ممکن است در برخی مناطق یا گروهها، قوانین جزئی و توافقی متفاوتی وجود داشته باشد.
متشکریم که همراه مسترگیمرز مرجع بازی ها هستین.
خوشحال میشیم نظر خودتون رو راجع به آموزش بازی حکم با پاسور زیر همین مطلب برامون ارسال کنین.