تا حالا شده در بازی ها اصطلاحی مطرح شده باشه که بلد نباشین؟ پس امروز با مستر گیمرز مرجع بازی ها همراه باشین تا مهم ترین اصطلاح های گیمینگ که باید بدانیم بررسی کنیم.
مهم ترین اصطلاح های گیمینگ که باید بدانیم
دستهبندی اصطلاحات گیمینگ:
- اصطلاحات عمومی بازی: این اصطلاحات در اکثر ژانرها و سبکهای بازی کاربرد دارند.
- اصطلاحات مربوط به بازیهای آنلاین: این اصطلاحات مختص بازیهایی هستند که به صورت آنلاین و چندنفره انجام میشوند.
- اصطلاحات مربوط به ژانرها و سبکهای خاص: این اصطلاحات مربوط به ویژگیهای خاص هر ژانر مانند شوتر، نقشآفرینی، استراتژی و… هستند.
- اصطلاحات مربوط به سختافزار و نرمافزار: این اصطلاحات مربوط به قطعات کامپیوتر، کنسولها و نرمافزارهای مرتبط با بازی هستند.
اصطلاحات عمومی بازی:
- Noob (نوب): بازیکن تازهکار و کمتجربه.
- Pro (حرفهای): بازیکن ماهر و باتجربه.
- Gamer (گیمر): کسی که به طور جدی و منظم به بازیهای ویدیویی میپردازد.
- Casual Gamer (گیمر معمولی): کسی که به صورت تفریحی و نه چندان جدی بازی میکند.
- GG (Good Game): بازی خوب. معمولاً پس از پایان بازی برای تشکر و احترام به حریفان استفاده میشود.
- WP (Well Played): خوب بازی کردی.
- GLHF (Good Luck Have Fun): موفق باشید و لذت ببرید. معمولاً قبل از شروع بازی استفاده میشود.
- AFK (Away From Keyboard): دور از کیبورد. یعنی بازیکن موقتاً حضور ندارد.
- Lag (لگ): تأخیر در پاسخگویی بازی به دلیل مشکلات اینترنت یا سختافزار.
- Ping (پینگ): مدت زمان رفت و برگشت اطلاعات بین کامپیوتر شما و سرور بازی. پینگ پایینتر بهتر است.
- FPS (Frames Per Second): تعداد فریم در ثانیه. نشاندهنده روانی اجرای بازی است. FPS بالاتر بهتر است.
- NPC (Non-Player Character): شخصیت غیرقابل بازی که توسط کامپیوتر کنترل میشود.
- Loot (غارت): آیتمها و منابعی که در بازی پیدا میکنید.
- XP (Experience Points): امتیاز تجربه. با انجام کارها در بازی کسب میشود و باعث افزایش سطح بازیکن میشود.
- Level Up (لول آپ): افزایش سطح بازیکن با کسب XP.
- Buff (باف): افزایش موقت یا دائمی قدرت یا تواناییها.
- Nerf (نرف): کاهش قدرت یا تواناییها برای ایجاد تعادل.
- OP (Overpowered): بیش از حد قدرتمند.
- Patch (پچ): بهروزرسانی برای رفع مشکلات یا اضافه کردن محتوا.
- DLC (Downloadable Content): محتوای قابل دانلود اضافی.
- Easter Egg (ایستر اگ): پیام یا آیتم مخفی در بازی.
- Cheat (چیت): تقلب در بازی.
- Exploit (اکسپلویت): استفاده از باگهای بازی به نفع خود.
- Walkthrough (راهنما): راهنمای قدم به قدم برای انجام بازی.
- Save Point (نقطه ذخیره): جایی که میتوانید بازی را ذخیره کنید.
- Checkpoint (نقطه بازرسی): نقطهای در بازی که پس از مرگ، از آنجا دوباره شروع میکنید.
اصطلاحات مربوط به بازیهای آنلاین:
- Server (سرور): کامپیوتری که بازی روی آن اجرا میشود.
- Matchmaking (همسانسازی): سیستم پیدا کردن حریفان همسطح.
- Party/Squad (پارتی/اسکواد): گروهی از بازیکنان که با هم بازی میکنند.
- Clan/Guild (کلن/گیلد): گروه بزرگتر از بازیکنان با اهداف مشترک.
- PvP (Player vs Player): بازیکن در برابر بازیکن.
- PvE (Player vs Environment): بازیکن در برابر محیط (موجودات و دشمنان کامپیوتری).
- Co-op (Cooperative): بازی تیمی و همکاری.
- Raid (رید): حمله گروهی به یک باس قدرتمند.
- Grinding (گریندینگ): تکرار مداوم یک کار برای کسب XP یا آیتم.
- Loot Box (جعبه غارت): جعبهای که شامل آیتمهای تصادفی است.
اصطلاحات مربوط به ژانرها و سبکهای خاص:
- FPS (First-Person Shooter): تیراندازی اول شخص.
- TPS (Third-Person Shooter): تیراندازی سوم شخص.
- MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game): بازی نقشآفرینی آنلاین چندنفره.
- MOBA (Multiplayer Online Battle Arena): آرنای نبرد آنلاین چندنفره.
- RTS (Real-Time Strategy): استراتژی همزمان.
- RPG (Role-Playing Game): بازی نقشآفرینی.
- Platformer (سکوبازی): بازیهایی که بر پایه پرش و حرکت روی سکوها هستند.
- Sandbox (جهان باز): بازیهایی با دنیای بزرگ و آزاد.
- Indie Game (بازی مستقل): بازیهایی که توسط استودیوهای کوچک و مستقل ساخته میشوند.
اصطلاحات مربوط به سختافزار و نرمافزار:
- GPU (Graphics Processing Unit): واحد پردازش گرافیکی (کارت گرافیک).
- CPU (Central Processing Unit): واحد پردازش مرکزی (پردازنده).
- RAM (Random Access Memory): حافظه دسترسی تصادفی.
- Resolution (رزولوشن): کیفیت تصویر.
- Graphics Settings (تنظیمات گرافیکی): تنظیمات مربوط به کیفیت گرافیک بازی.
- Driver (درایور): نرمافزار لازم برای ارتباط سختافزار با سیستم عامل.
دستهبندی اصطلاحات تخصصی گیمینگ:
- اصطلاحات مربوط به عملکرد و بهینهسازی: این اصطلاحات به جنبههای فنی اجرای بازی، مانند نرخ فریم، تأخیر و تنظیمات گرافیکی میپردازند.
- اصطلاحات مربوط به بازیهای رقابتی (Esports): این اصطلاحات در مسابقات حرفهای بازیها و تحلیل آنها کاربرد دارند.
- اصطلاحات مربوط به طراحی و توسعه بازی: این اصطلاحات در صنعت بازیسازی و توسط توسعهدهندگان استفاده میشوند.
اصطلاحات مربوط به عملکرد و بهینهسازی:
- Frame Rate (نرخ فریم): تعداد فریمهایی که در هر ثانیه نمایش داده میشود. با واحد FPS (Frame Per Second) اندازهگیری میشود. نرخ فریم بالاتر، تجربه روانتری را ارائه میدهد.
- Frame Time (زمان فریم): مدت زمانی که طول میکشد تا هر فریم رندر شود. زمان فریم ناپایدار میتواند منجر به Stuttering (گیر کردن تصویر) شود.
- V-Sync (Vertical Synchronization): همگامسازی نرخ فریم با نرخ تازهسازی مانیتور. از پاره شدن تصویر (Screen Tearing) جلوگیری میکند، اما ممکن است باعث افزایش Input Lag (تأخیر ورودی) شود.
- Input Lag (تأخیر ورودی): تأخیر بین عملکرد بازیکن (مثلاً فشردن دکمه) و عکسالعمل بازی.
- Stuttering (گیر کردن تصویر): پرشهای ناگهانی و کوتاه در تصویر بازی به دلیل ناهماهنگی در نرخ فریم یا زمان فریم.
- Screen Tearing (پاره شدن تصویر): نمایش ناهمگون بخشهایی از فریمهای مختلف به دلیل عدم همگامسازی نرخ فریم و نرخ تازهسازی مانیتور.
- Anti-Aliasing (ضد دندانهدار شدن): تکنیکی برای صاف کردن لبههای دندانهدار اشیاء در بازی. انواع مختلفی دارد مانند MSAA، FXAA، TAA و DLAA.
- Texture Filtering (فیلتر بافت): تکنیکی برای بهبود کیفیت بافتها در زوایای مختلف. انواع مختلفی دارد مانند Anisotropic Filtering.
- Resolution Scaling (مقیاسبندی رزولوشن): تغییر رزولوشن رندر بازی برای بهبود عملکرد. میتواند به صورت Downsampling (کاهش رزولوشن) یا Upscaling (افزایش رزولوشن) باشد. تکنولوژیهایی مانند DLSS و FSR در این دسته قرار میگیرند.
- Overclocking (اورکلاک): افزایش سرعت قطعات سختافزاری (مانند CPU و GPU) فراتر از سرعت اسمی آنها برای افزایش عملکرد.
- Bottleneck (گردنگاه): محدودیتی در سیستم که عملکرد کلی را کاهش میدهد. مثلاً اگر CPU ضعیف باشد، حتی با GPU قدرتمند هم نمیتوان به حداکثر پتانسیل گرافیکی دست یافت.
اصطلاحات مربوط به بازیهای رقابتی (Esports):
- Meta (متا): استراتژیها، تاکتیکها و ترکیبهای شخصیتها یا آیتمهای بهینه و رایج در یک بازی در یک بازه زمانی خاص.
- Pick/Ban (انتخاب/حذف): در بازیهایی مانند MOBA، بازیکنان قبل از شروع مسابقه، شخصیتها را انتخاب یا از انتخاب آنها توسط حریف جلوگیری میکنند.
- Draft (درافت): فرایند انتخاب و حذف شخصیتها یا آیتمها در بازیهای رقابتی.
- Carry (حملکننده): بازیکنی که نقش اصلی در پیروزی تیم را بر عهده دارد و معمولاً بیشترین آسیب را وارد میکند.
- Support (پشتیبان): بازیکنی که از سایر اعضای تیم پشتیبانی میکند، مانند درمان، محافظت و ارائه اطلاعات.
- Flanking (حمله از جناحین): حمله به دشمن از کنارهها یا پشت برای غافلگیری.
- Clutch (کلاچ): پیروزی در شرایط سخت و ناامیدکننده.
- Throw (ترو): از دست دادن پیروزی در لحظات پایانی به دلیل اشتباهات فردی یا تیمی.
- Tilt (تیلت): حالت روحی منفی که باعث کاهش عملکرد بازیکن میشود.
- Scrim (اسکریم): مسابقه تمرینی بین دو تیم حرفهای.
اصطلاحات مربوط به طراحی و توسعه بازی:
- Game Engine (موتور بازی): نرمافزاری که برای ساخت بازیهای ویدیویی استفاده میشود. مانند Unreal Engine و Unity.
- Game Design Document (GDD): سند طراحی بازی که شامل تمام جزئیات مربوط به بازی، از داستان و گیمپلی تا گرافیک و صداگذاری است.
- Level Design (طراحی مرحله): طراحی محیطها و مراحل بازی.
- AI (Artificial Intelligence): هوش مصنوعی که برای کنترل شخصیتهای غیرقابل بازی (NPC) استفاده میشود.
- Physics Engine (موتور فیزیک): نرمافزاری که قوانین فیزیک را در بازی شبیهسازی میکند.
- Asset (دارایی): هرگونه عنصر مورد استفاده در بازی، مانند مدلهای سهبعدی، بافتها، صداها و کدها.
- Playtesting (تست بازی): آزمایش بازی توسط بازیکنان برای شناسایی باگها و مشکلات گیمپلی.
متشکریم که همراه مسترگیمرز مرجع بازی ها هستید. خوشحال میشیم نظر خودتون رو راجع به مطلب چطور در فورتنایت حرفه ای شویم؟ در زیر همین پست برامون ارسال کنین.